Folosim cookie-uri 🍪 Unele dintre ele sunt esențiale, iar altele ne permit să îți oferim o experiență de navigare mai bună. Dacă nu accepți toate cookie-urile, nu putem garanta funcționalitatea.
Acceptă toate Numai esențiale

R4. Crearea unei rute profesionale complete pentru învățământul tehnic superior

Reforma propune un plan amplu de dezvoltare a învățământului dual, abordând atât aspecte transversale, precum extinderea numărului de domenii și calificări, cât și longitudinale, cum ar fi adaptarea legislației pentru calificările de nivel 4 și 5, inclusiv în învățământul universitar tehnic.

 

Obiectivul său este de a da educației profesionale un caracter predominant dual, cu accent pe nevoile elevilor și cerințele pieței muncii, într-un efort de a oferi adolescenților, tinerilor și adulților șansa unei cariere de succes, dezvoltare personală și educație cuprinzătoare. Acest sistem dual va furniza absolvenților nu doar o inserție rapidă pe piața muncii, ci și certificări și calificări profesionale, în plus față de cele oferite de învățământul secundar superior.

 

Reforma preconizează crearea unei rețele naționale de universități tehnologice și școli de învățământ profesional și tehnic, cu expertiză europeană, care vor oferi programe de formare duală și diplome profesionale, dezvoltate cu contribuția actorilor universitari și economici, astfel încât să corespundă nevoilor economice locale și regionale.

 

Aceste măsuri vor contribui semnificativ la creșterea calificărilor și adaptabilității forței de muncă la cerințele actuale ale pieței.

Investiția 6.

Dezvoltarea a 10 consorții regionale și dezvoltarea și dotarea a 10 campusuri profesionale integrate

Grup țintă: Elevii din învățământul dual, studenții de la universitățile tehnice, operatorii economici, autoritățile publice locale.

Perioada de realizare a investiției: până în Q2 2026

Buget:
588 milioane euro

Stadiu de implementare:

derulare/ implementare

Investiția 13.

Echiparea laboratoarelor de informatică din unitățile de învățământ profesional și tehnic (ÎPT)

Grup țintă: Elevii și cadrele didactice din școlile IPT, exclusiv cele cu profil agricol care reprezintă o investiție separată.

Perioada de realizare a investiției: până în Q1 2024

Buget:
16,362 mil. euro

Stadiu de implementare:

derulare/ implementare

Investiția 14.

Echiparea atelierelor de practică din unitățile de învățământ profesional și tehnic (ÎPT)

Grup țintă: Elevii și cadrele didactice din școlile IPT, exclusiv cele cu profil agricol.

Perioada de realizare a investiției: până în Q1 2025

Buget:
90,9 mil. euro, din care componenta digitală (simulatoare, echipamente digitale didactice etc) reprezintă 30 mil. euro.

Stadiu de implementare:

derulare/ implementare

Investiția 7.

Transformarea liceelor agricole în centre de profesionalizare

<span data-metadata=""><span data-buffer="">Grup țintă: Elevii și cadrele didactice din liceele agricole, fermele care reprezintă baze de practică pedagogică.

Perioada de realizare a investiției: până în Q3 2025

Buget:
43,6 milioane EUR

Stadiu de implementare:

derulare/ implementare

Apel proiecte: Program de formare a cadrelor didactice din liceele cu profil agricol

consultare publică