Folosim cookie-uri 🍪 Unele dintre ele sunt esențiale, iar altele ne permit să îți oferim o experiență de navigare mai bună. Dacă nu accepți toate cookie-urile, nu putem garanta funcționalitatea.
Acceptă toate Numai esențiale

Program-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual​

29 de campusuri pentru învățământul dual

În România, 56% dintre elevii din ciclul secundar superior (clasele IX-XII) sunt înscriși în sectorul învățământului profesional și tehnic (ÎPT), peste media UE de 48%.

Învățământul profesional dual, ca rută alternativă de educație și formare profesională a fost introdus pentru prima dată în planul de școlarizare începând cu anul școlar 2017-2018, pentru nivelul 3 de calificare, conform Cadrului Național al Calificărilor.

Numărul elevilor înscriși în învățământul dual a fost încă de atunci în continuă creștere – dacă în anul școlar 2018-2019 erau înscriși în învățământul dual un număr de 5.594 elevi, în anul școlar 2023-2024, numărul acestora a ajuns la 15.805.

Din perspectiva Legii învățământului preuniversitar, învățământul dual se organizează pentru dobândirea de cunoștințe, deprinderi și competențe, preponderent pentru ocuparea unui loc de muncă, pentru calificări profesionale de nivel 3, 4, 5, 6, 7 și 8 conform Cadrului Național al Calificărilor, ceea ce presupune că, în premieră, un elev intrat în învățământul liceal tehnologic în sistem dual are șansa de a-și continua pregătirea teoretică și practică și în învățământul superior în sistem dual. Această măsură va fi implementată cu sprijinul investițiilor de peste 588 de milioane de euro în dezvoltarea campusurilor regionale pentru învățământ dual în toate regiunile de dezvoltare ale României.

Principiile existente, aplicabile în prezent pentru învățământul dual, se păstrează în noua lege. Învățământul dual este o formă de organizare a învățământului tehnologic, păstrând următoarele caracteristici:

Din perspectiva investițiilor făcute din Planul Național de Redresare și Reziliență, prin intermediul apelului de proiecte „Program-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor de învățământ dual”, care își propune pilotarea rutei duale complete în România, precizăm că au fost finanțate toate cele 29 de proiecte eligibile, fiind astfel înregistrată o depășire a țintei din PNRR, care viza minimum 10 consorții finanțate. Prin această investiție majoră, corelată cu implementarea rutei duale complete, se estimează o creștere a atractivității rutei profesionale, astfel încât, în anul școlar 2025-2026, să se înregistreze o creștere de până la 40% a numărului de elevi înscriși în ruta profesională, cum ar fi de exemplu elevi din ÎPT, licee tehnologice, inclusiv ruta duală completă, în comparație cu numărul total de elevi de liceu.

Consorțiul pentru învățământul dual „Campus Oradea”

Lider de parteneriat: Unitatea administrativ-teritorială Județul Bihor

Principalele specializări vizate

mecanică, electronică și automatizări, electromecanică, construcții, instalații și lucrări publice

Parteneri în consorțiu