Folosim cookie-uri 🍪 Unele dintre ele sunt esențiale, iar altele ne permit să îți oferim o experiență de navigare mai bună. Dacă nu accepți toate cookie-urile, nu putem garanta funcționalitatea.
Acceptă toate Numai esențiale

Despre MATE

Mecanismul de Avertizare
Timpurie în Educație (MATE)

Părăsirea timpurie a școlii este un fenomen alimentat de o multitudine de factori (individuali, comunitari, organizaționali, macrosociali), uneori suprapuși peste aceeași traiectorie școlară, generând dezavantaje multiple. Reducerea acestui fenomen este cea mai importantă prioritate a Ministerului Educației la nivel de politici, iar instituirea unui Mecanism de Avertizare Timpurie în Educație care să ofere instrumente și măsuri eficiente pentru elevii în situații de risc este una din principalele prevederi ale Strategiei Naționale de Reducere a Părăsirii Timpurii a Școlii.

Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE)

Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) este un aranjament instituțional și procedural care include un set de instrumente ce permit Ministerului Educației, inspectoratelor și școlilor să identifice elevii în risc de abandon sau părăsire timpurie și să-i sprijine adecvat și la timp pe baza unor semnale timpurii înregistrate în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR).

Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE)

MATE este rezultatul a două proiecte succesive, derulate, pentru Ministerului Educației din România, cu finanțare prin Serviciul de Sprijin pentru Reforme Structurale din cadrul Comisiei Europene (DG Reform) și expertiză tehnică din partea Băncii Mondiale. Acestea au avut ca scop dezvoltarea unui sistem de avertizare privind reducerea părăsirii timpurii a școlii în România și a unui modul informatic pentru monitorizarea elevilor în situații de risc, precum și pilotarea mecanismului în unități de învățământ din județe cu risc ridicat de PTȘ.

Prevenire

  • Promovarea unui mediu de învățare pozitiv și incluziv atât în clase, cât și în școli.
  • Creșterea calității educației (profesori instruiți, mediu educațional ce sprijină învățarea, program Școală după Școală).

Intervenție

  • Identificarea și înregistrarea elevilor în risc la nivel de clasă și școală în baza de date a ME (SIIIR).
  • Implementarea, împreună cu directorii, diriginții și profesorii, a unor planuri personalizate de servicii educaționale pe baza nevoilor identificate.

Compensare

  • Identificarea și înregistrarea copiilor și tinerilor din afara școlii.
  • Reintegrarea școlară a acestora, fie în învățământul de masă, fie în programe de tip A Doua Șansă, cursuri de calificare desfășurate de furnizori de formare la nivel local, programe de învățare/recuperare accelerată.

Ulterior, MATE a fost scalat la nivel național, fiind aprobat în 2021 prin Ordin al Ministrului Educației și a devenit parte integrantă și esențială a intervențiilor în cadrul Programului Național de Prevenire a Abandonului Școlar (PNRAS).

Util cadrelor didactice, școlilor, inspectoratelor și Ministerului Educației, pentru formularea unui răspuns coerent, la nivel național, privind diminuarea abandonului școlar, MATE permite identificarea elevilor în risc, precum și sprijinirea adecvată și la timp a acestora prin măsuri și acțiuni de prevenire, intervenție și compensare la nivelul școlii.

MATE asigură, în mod consecvent și unitar, detectarea, identificarea și luarea în evidență la timp a elevilor în situație de risc, planificarea și punerea imediată în aplicare a unor măsuri adecvate pentru atenuarea riscurilor și problemelor identificate la nivelul elevilor, al clasei sau al școlii, precum și monitorizarea atentă și ajustări oportune pentru diminuarea ratei de părăsire timpurie a școlii.

Datorită acestor caracteristici, MATE devine un partener esențial în eforturile întreprinse la nivel național pentru menținerea elevilor în sistemul educațional și asigurarea unei educații de calitate pentru fiecare elev.

Cui i se adresează MATE?

MATE este relevant pentru diminuarea factorilor de risc pentru parcursul educațional al copiilor din România, cu precădere din perspectiva statutului socioeconomic, ceea ce înseamnă, în principal, copii care locuiesc în zone rurale/urbane mici și marginalizate, copii cu cerințe educaționale speciale (CES) sau cu dizabilități, copii romi, copii aflați în pericol de excluziune socială din cauza sărăciei, lipsei locuinței, familiilor monoparentale și a altor riscuri sociale.

 

MATE se concentrează, așadar, asupra următoarelor grupuri-țintă:

elevii în risc de abandon școlar și PTȘ;

copiii de vârstă școlară (6-17 ani) care au abandonat sau au părăsit timpuriu școala

tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani, inclusiv copiii migrați, care au absolvit cel mult învățământul gimnazial (echivalentul clasei a 8-a) și care nu frecventează nicio altă formă de educație sau formare profesională.

Intervențiile MATE au vizat inițial elevii de gimnaziu (clasele V-VIII), deoarece riscul de abandon școlar este mai mare în învățământul gimnazial. Din decembrie 2022, aria de cuprindere a intervențiilor MATE a fost extinsă pentru a include și elevii din învățământul primar.

Etapele implementării MATE în România

MATE are un plan de acțiune care grupează activitățile în patru etape, în
cadrul cărora se derulează activități de sprijin și de creștere a capacității
de implementare la nivelul școlii, astfel:

Identificare

screening al copiilor atât la nivelul clasei prin chestionarul SASAT la care răspund elevii, cât și prin Fișa de Observare, un chestionar aplicat de către diriginte/persoană resursă fiecărui copil identificat la risc;

Planificare

înregistrarea elevilor în risc, folosirea instrumentelor și introducerea datelor în Observatorul Școlii în vederea stabilirii planurilor educaționale de intervenție;

Implementare

creșterea capacității școlilor de derulare a activităților din planul de acțiune propuse la nivelul clasei și la nivel individual al elevilor prin formare, facilitare și coaching;

Monitorizare

introducerea datelor în SIIIR, raportarea periodică și ajustarea planurilor la timp.

Instrumentele MATE

SASAT

(Instrumentul de Evaluare a Succesului Școlar)

este un instrument care permite școlilor să colecteze informații, printr-un sondaj aplicat elevilor cu privire la sprijinul parental, emoțional și școlar, sprijinul din partea profesorilor, sentimentul de apartenență la școală, mediul din clasă, comportament școlar și aspirațiile și planurile de viitor ale elevilor.

Dosarul
de Caz

este un instrument prin care se generează automat, în modulul informatic MATE, un dosar pentru fiecare elev identificat ca fiind într-o situație de risc.

Fișa de
Evaluare MATE

este un formular completat de diriginți cu cele mai recente date și informații despre situația familială a elevului, condițiile de locuire, nivelul de educație al părinților, relația cu colegii și profesorii/personalul din școală, dificultăți de învățare/dizabilitate etc.

Fișa de
Observare
MATE

reprezintă un instrument aplicat de diriginți pentru a identifica elevii aflați în situație de risc pe baza datelor legate de prezență, note, repetenție și comportament.

Planul de
Servicii
Educaționale

reprezintă o listă de activități specifice pentru fiecare elev în risc de abandon/PTȘ, ca de exemplu: lecții remediale; sesiuni de consiliere psihologică și în carieră; consilierea părinților și/sau educație parentală; implicarea resurselor comunității (mediator, asistent social, voluntar, ONG-uri).

Observatorul
Școlii

reprezintă lista elevilor în risc de abandon sau PTȘ, care este validată de directorul școlii împreună cu toți diriginții.

Factori de risc privind PTȘ

Primul pas în implementarea MATE îl reprezintă selectarea indicatorilor care vor identifica elevii cu risc de abandon școlar. Acești indicatori se bazează pe „predictori” ai abandonului, care iau în calcul informațiile disponibile despre rezultatele școlare, absenteism, repetenție, comportament școlar inadecvat:

peste 20 de absențe nemotivate/lună

note sub 6,5 la limba română/matematică sau o medie generală mai mică de 6,5 sau corigențe la cel puțin o materie

repetarea a cel puțin un an/doi ani de școală

istoric școlar de sancțiuni (de ex., elevul a fost exmatriculat, transferat din motive disciplinare, are note scăzute la purtare și așa mai departe) sau au fost înregistrate plângeri făcute de alți elevi/profesori, sesizări.

Odată determinați factorii de risc, măsurile MATE sunt structurate pe patru niveluri de urgență în funcție de gravitatea situației, pentru fiecare elev identificat.

 

Această abordare pe mai multe niveluri permite școlilor să răspundă mai bine nevoilor elevilor, dar și să conceapă și să desfășoare activități de prevenire a abandonului școlar, prin crearea unui climat pozitiv, care va crește motivația elevilor de a învăța și a rămâne în școală.

Nivelul 1 cuprinde măsuri de prevenire care vizează creşterea calității educației și îmbunătățirea climatului şcolar de care beneficiază toți elevii.

Măsurile şi acţiunile de prevenire sunt implementate de cadrele didactice în sălile de clasă sub îndrumarea directorului şcolii. Activitățile relevante pot include: utilizarea unor tehnici de învățare activă şi incluzivă cu scopul de a creşte motivația elevilor, crearea unor relații de colaborare cu părinții sau tutorii legali şi implicarea elevilor în activități extra curriculare de dezvoltare a abilitățile socio-emotionale.

Nivelurile 2 şi 3 vizează acei elevi identificați în risc de PTS pentru care personalul şcolii trebuie să planifice un set de intervenții diferite şi complementare de abordare a diferitelor combinații de factori de risc şi motivele care stau la baza acestora.

Lista activităţilor aferente acestor două niveluri pot fi diferite, de exemplu, servicii de consiliere şi terapie, ore remediale sau întâlnirile frecvente cu familia, toate acestea putând fi implementate simultan în funcţie de situaţia şi nevoile elevilor. Pilotarea MATE arată că închiderea recurentă a şcolilor şi predarea la distanță au afectat elevii diferit şi în multe moduri, ceea ce a dus la pierderi semnificative de învăţare în rândul tuturor elevilor şi la tulburări emoționale, fapt ce necesită implementarea unor strategii rapide de recuperare a învăţării în şcoli, precum şi sesiuni de consiliere/terapie.

Nivelul 4 vizează măsuri pentru elevii care cumulează mai mulți factori de risc, inclusiv comportament nepotrivit la şcoală generat de cauze mai profunde, precum abuzul fizic şi/sau emoțional, neglijare, violenţă, exploatare, eventual corelate cu sărăcie extremă, lipsa locuinței sau condiții precare de locuit, probleme de sănătate, dizabilitate, CES etc.

În funcţie de natura situației, implementarea anumitor măsuri presupune ca personalul şcolii să colaboreze îndeaproape cu serviciile sociale care au responsabilități legale pentru a interveni în situațiile respective, de exemplu, în cazurile de abuz asupra copiilor, forme de exploatare, violență, sărăcie extremă sau alte situații similare.

Modulul de date
MATE din SIIIR

Parte integrantă a Mecanismului de Avertizare în Educație, modulul de date MATE dezvoltat în cadrul Sistemului Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) este esențial pentru colectarea datelor privind grupurile de elevi în risc de părăsire a școlii. Modulul oferă unităților de învățământ o responsabilitate mai mare în ceea ce privește intervențiile la nivel de elev, clasă sau școală, dar și posibilitatea de a monitoriza, raporta și evalua participarea și parcursul școlar al elevilor.

Ministerul Educației utilizează SIIIR pentru colectarea datelor aferente elevilor din învățământul preuniversitar, a celor referitoare la rețeaua și infrastructura școlară, personalul școlii, evaluările naționale. Datele și informațiile introduse în modulul de date MATE oferă, prin urmare, o imagine exactă și clară la nivel instituțional a elevilor expuși riscului de abandon, precum și a semnalelor de avertizare timpurie asociate și a factorilor declanșatori.

Modulul de date MATE le permite utilizatorilor să implementeze planuri educaționale de intervenție personalizate, să monitorizeze progresul pe baza datelor înregistrate și să facă ajustări, bazându-se pe informații fiabile, actuale, în funcție de diferite criterii și la diferite niveluri.


Evaluarea factorilor de risc și introducerea datelor relevante în modulul MATE din SIIIR servesc elaborării și aplicării planurilor de servicii educaționale pentru fiecare elev identificat în situație de risc, care includ activități dedicate, precum lecții remediale, sesiuni de consiliere și orientare profesionale, consiliere parentală, precum și implicarea resurselor comunitare (mediatori, asistenți sociali, voluntari, ONG-uri).

O platformă MATE dedicată
specialiștilor în educație

Toate resursele și informațiile necesare privind Mecanismul de Avertizare în Educație se regăsesc pe website-ul dedicat, http://mate.edu.ro.

Pentru a facilitate înțelegerea și punerea în aplicare a MATE, Ministerul Educației oferă, prin intermediul platformei mate.edu.ro, și un curs asincron, online, destinat întregului personal implicat în implementarea MATE și a schemei de granturi PNRAS la nivel central, județean și școlar. Acesta le oferă participanților ocazia de a înțelege mecanismul și aplicabilitatea sa în școli – prin măsuri de prevenire, intervenție și compensare – pentru a aborda și preveni abandonul școlar și PTȘ.
Cursul este, de asemenea, util pentru explicarea în profunzime a modulului de date MATE în SIIIR, descriind rolurile personalului școlar în ceea ce privește introducerea datelor și monitorizarea elevilor aflați în situație de risc.

Platforma mate.edu.ro conține, de asemenea, toate resursele necesare aplicării mecanismului, de la legislația relevantă, la instrumente, idei de activități și modele de planuri educaționale și de acțiune de folosit la nivelul unităților de învățământ.

Peste 46.000 de specialiști în educație au absolvit cursul online și și-au extins cunoștințele privind aplicarea metodologiei MATE în școlile lor!