Folosim cookie-uri 🍪 Unele dintre ele sunt esențiale, iar altele ne permit să îți oferim o experiență de navigare mai bună. Dacă nu accepți toate cookie-urile, nu putem garanta funcționalitatea.
Acceptă toate Numai esențiale

Dotări în
școli

Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților extrașcolare

În cadrul eforturilor de modernizare a sistemului educațional românesc, Ministerul Educației a inițiat un apel competitiv de proiecte pentru dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților extrașcolare (palatele și cluburile copiilor, cluburile sportive), precum și a cabinetelor de asistență psihopedagogică, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență – Componenta C15: Educație. 
Acest apel reprezintă un pas important spre realizarea obiectivelor ambițioase ale proiectului „România Educată”.

Pentru prima dată în istoria educației din România, o sumă record – 1 miliard de euro – este alocată pentru dotarea și modernizarea infrastructurii educaționale. O investiție semnificativă, care va contribui la îmbunătățirea condițiilor de învățare, creșterea calității actului educațional și la oferirea unor oportunități egale tuturor copiilor.

1 miliard de euro

pentru infrastructura din Educație

Este o șansă unică pentru România, de a schimba fața educației românești. Avem prevăzute investiții care vor acoperi nevoile din școlile, grădinițele, palatele și cluburile copiilor din țară. Îmi doresc ca prin aceste investiții fără precedent, orice copil din România care intră în școală să găsească un mediu de învățare primitor, dotat cu toate resursele necesare pentru dezvoltarea lui educațională.”

Ligia Deca, ministra Educației

Află informații despre proiectele de dotări ale unităților de învățământ preuniversitar.

Prioritățile apelului: digitalizare
și infrastructură

Pentru a răspunde provocărilor educaționale, proiectul „România Educată” și PNRR propun măsuri concrete în direcția dezvoltării unui ecosistem digital de educație și formare. Printre acestea se numără asigurarea dotărilor necesare, atât hardware, cât și software, pentru dezvoltarea competențelor digitale în toate unitățile de învățământ.

În scopul creșterii calității și diversificării ofertei educaționale, inclusiv în sistem de tip blended learning, echipamentele tehnologice vor facilita aplicarea unor metode și tehnici de predare moderne. Disponibilitatea unor echipamente performante, a resurselor educaționale deschise optime, adaptabile nivelului elevilor, accesul la biblioteca virtuală și dezvoltarea sistemului digital de educație vor conduce la un proces de predare-învățare-evaluare accesibil și favorabil incluziunii.


În plus, infrastructura precară și dotările inadecvate constituie un factor important în ceea ce privește perpetuarea inechității și scăderea atractivității școlilor, în special în mediul rural, atât pentru cadrele didactice bine pregătite, cât și pentru comunitățile locale. Mai mult de 90% dintre unitățile de învățământ primar și gimnazial necesită reabilitare, iar peste 70% dintre acestea se află în mediul rural. Aceste școli, frecventate în principal de copii din medii sociale vulnerabile, au o infrastructură precară care nu îndeplinește standardele de calitate necesare desfășurării activităților didactice.

Oferta școlară nu este adaptată schimbărilor demografice din ultimii ani, ceea ce generează situații de supraaglomerare sau subutilizare a unităților de învățământ. În plus, există unități de învățământ care au fost nevoite să renunțe la unele facilități, precum laboratoare, săli de informatică sau biblioteci, pentru a face față cerințelor de capacitate, ceea ce afectează calitatea actului educațional.

 

Infrastructura educațională precară nu afectează doar accesul la educație, ci și calitatea acesteia, moralul și sănătatea mintală a copiilor și a cadrelor didactice. Pentru a asigura un proces educațional modern și incluziv și a răspunde nevoilor actuale, îmbunătățirea masivă a infrastructurii școlare, atât în mediul rural, cât și în cel urban este un imperativ.

Direcții de acțiune

Această inițiativă abordează trei direcții importante pentru modernizarea învățământului preuniversitar național.

În primul rând, propune investiții în digitalizarea mediilor de învățare, cu o alocare totală de peste 377 de milioane de euro, pentru a dota cu echipamente IT peste 4.300 de laboratoare de informatică, peste 5.800 de școli și 909 laboratoare informatice din școlile de educație și formare profesională.

În al doilea rând, apelul acordă atenție infrastructurii școlare, alocând 600 de milioane de euro unui număr de 85.000 de săli de clasă sau săli pentru activități extrașcolare și sportive, dotate cu mobilier modern, precum și peste 14.000 de laboratoare și cabinete din sistemul preuniversitar, inclusiv cabinete de asistență psihopedagogică.

Investițiile în dotarea cu echipamente, inclusiv digitale, a atelierelor de practică din rețeaua învățământului profesional și tehnic, au o alocare de 90,9 milioane euro, pentru laboratoare de practică funcționale în unitățile de învățământ IPT. 

Toate aceste investiții vor fi destinate exclusiv activităților didactice, sportive și extrașcolare
și vor fi disponibile gratuit pentru beneficiarii finali ai investițiilor.

5 tipuri majore de investiții
integrate (achiziții)

1

Digitalizarea mediilor de învățare din învățământul preuniversitar, prin achiziționarea unor echipamente informatice necesare procesului didactic

2

Dotarea laboratoarelor de informatică din școlile din rețeaua de educație națională de la toate nivelurile, inclusiv din palatele copiilor, cluburi și cluburi sportive, inclusiv din rețeaua de învățământ profesional și tehnic (IPT)

3

Dotarea cu mobilier a sălilor de clasă pentru toate nivelurile de învățământ, de la preșcolar la liceu, și a spațiilor sportive din palate ale copiilor și cluburile sportive, în situația în care acesta nu a fost schimbat în ultimii 5 ani, calendaristici, calculați de la data înregistrării în contabilitate a bunurilor până la data închiderii prezentului apel

4

Echiparea cabinetelor școlare, a cabinetelor de asistență psihopedagogică, a sălilor de sport și a laboratoarelor de științe, precum și înființarea unora noi, în situația în care există spații disponibile în unitatea de învățământ sau în alte tipuri de instituții eligibile în cadrul apelului (palate ale copiilor, cluburi, cluburi sportive, centre de asistență psihopedagogică)

5

Digitalizarea mediilor de învățare din învățământul preuniversitar, prin achiziționarea unor echipamente informatice necesare procesului didactic