Folosim cookie-uri 🍪 Unele dintre ele sunt esențiale, iar altele ne permit să îți oferim o experiență de navigare mai bună. Dacă nu accepți toate cookie-urile, nu putem garanta funcționalitatea.
Acceptă toate Numai esențiale

Bune practici
PNRAS

În cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, cea mai amplă inițiativă de sprijinire a participării la educație din România din ultimii ani, elevii Școlii Gimnaziale din Ciortești aflați în situație de risc sunt sprijiniți prin activități de învățare remedială la mai multe discipline, precum matematică, română, engleză, franceză, fizică și chimie, și prin lecții concepute într-un mod atractiv și practic.


Pe lângă consolidarea cunoștințelor la materiile-cheie, elevii au acces la servicii de consiliere și orientare școlară, mediere și consiliere psihologică, iar profesorii participă activ la cursuri de formare axate pe educație parentală, mentorat și coaching, în vederea diversificării metodelor de predare și susținere a copiilor.

„Să învățăm împreună pentru viitor!” la Școala Gimnazială Coțofănești din Bacău

Proiectul a adus în școala noastră noi tehnologii în procesul instructiv-educativ: table interactive, laptopuri, tablete, care le permit profesorilor să optimizeze modul de aplicare a programelor școlare la disciplinele de examen. Elevii au fost încântați și au privit cu responsabilitate această oportunitate de a-și consolida cunoștințele, participând cu regularitate la orele de activități remediale propuse. Cadrele didactice au aplicat strategii și metode ce asigură o învățare temeinică, ușoară, plăcută, cu un pronunțat caracter activ-participativ din partea copiilor, cu posibilități de cooperare și de comunicare eficientă.”
(Florin Baciu, Director Școala
Gimnazială Coțofenești)

Proiectul implementat în cadrul PNRAS la Școala Gimnazială Coțofănești își propune sprijinirea elevilor în toate aspectele legate de învățare, prin încurajarea participării lor atât la activitățile școlare, cât și la activități care răspund provocărilor prezentului și dezvoltă implicarea socială, spiritul civic sau adoptarea unui stil de viață sănătos.

Echipamentele digitale achiziționate de școală susțin și ele acest demers, prin integrarea tehnologiilor noi în procesul didactic, promovarea colaborării și transformarea provocărilor în oportunități și povești de succes.

Cislău: pasiune și implicare pentru rezultate remarcabile

Școala Gimnazială Comuna Cislău, din județul Buzău, a reușit să creeze o atmosferă prietenoasă și educativă în comunitate, implicând în activitățile programului finanțat prin grant PNRAS nu mai puțin de 158 de elevi. Activitățile au inclus măsuri remediale și preventive, excursii și inițiative pentru sporirea vizibilității școlii.

Profitând de sprijinul financiar oferit, școala a făcut investiții semnificative. O sală de lectură dotată cu mobilier modern cu o colecție bogată de cărți și echipamente IT de ultimă generație pentru laboratorul de informatică se numără printre cele mai valoroase investiții care au entuziasmat copiii și le-au oferit noi perspective – fie că e vorba de lectură, fie că este vorba de tehnologii inovatoare, precum ochelarii sau creioanele 3D.

Iar rezultatele nu au întârziat să apară! Elevii implicați și familiile lor au câștigat încredere în școală, ceea ce s-a observat în îmbunătățiri notabile ale performanțelor academice, precum și ale stării emoționale a elevilor.

Pasiunea și implicarea cadrelor didactice și ale echipei de proiect au schimbat lucrurile în bine, cu efecte vizibile în școală și comunitate.

Învățarea – un „joc serios”
la Brăteiu, Sibiu

Din septembrie 2022, în Brăteiu (Sibiu), PNRAS a devenit un termen omniprezent în discuțiile dintre cadrele didactice, inspectori, secretari, contabili sau autorități locale. Experiența acumulată în primul an de grant demonstrează că implementarea proiectelor cu fonduri PNRAS este posibilă doar printr-un efort colectiv, care, în această comunitate unită, a condus la rezultate frumoase și elevi fericiți.

Școala Gimnazială Brateiu are o serie de obiective ambițioase de atins, mai ales în ceea ce privește îmbunătățirea rezultatelor școlare, implementând activități remediale la română și matematică, susținute de o masă caldă, pentru a încuraja accesul la o viață de licean al fiecărui absolvent al clasei a VIII-a.

Acest obiectiv este susținut de tehnologie, captivantă și interactivă, care face orele mai distractive și transformă învățarea într-un “joc serios”. Accentul pus pe învățare pe tot parcursul vieții, formarea profesorilor și dezvoltarea personală a elevilor sprijină și ele conștientizarea importanței educației.

Prin eforturi conjugate și devotament pentru binele copiilor, școala din Brăteiu a reușit să creeze un mediu de învățare propice, cu profesori dedicați și elevi fericiți, care poate inspira și alte comunități să pună în practică inițiative dedicate construirii unui sistem educațional puternic și incluziv.

Găneasa, Ilfov: Povestea inspiratoare a Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Găneasa, Ilfov

Cea mai importantă activitate din cadrul PNRAS, în urma căreia s-au înregistrat rezultate pozitive, a fost activitatea de tip „Școală după școală”, realizată de către profesorii de limba și literatura română și cei de matematică, care au transmis elevilor nu doar cunoștințe, ci și căldura și încrederea necesare pentru a reuși. Rezultatele obținute la Evaluarea Națională s-au îmbunătățit comparativ cu rezultatele înregistrate la simulare.

Școala din Găneasa și-a asumat și misiunea importantă de a combate violența și bullyingul, implementând măsuri pentru protejarea elevilor împotriva tentațiilor consumului de droguri și pentru combaterea segregării școlare.

O călătorie captivantă: Didești, Teleorman

Prin intermediul PNRAS, Școala Gimnazială „Gala Galaction” din Didești a redefinit procesul de învățare, transformându-l într-o călătorie captivantă pentru elevi. Într-o comunitate cu provocări socioeconomice semnificative, excursiile inedite și modernizarea dotărilor școlii au devenit o sursă de inspirație și motivație pentru fiecare elev. Aceste inițiative nu doar că au furnizat cunoștințe, ci au adus și bucurie și încredere în propriile forțe.

Într-un context în care multe familii se confruntă cu dificultăți în a le oferi copiilor strictul necesar, școala a evoluat dincolo de rolul său tradițional, devenind un spațiu de creativitate și libertate. Experiențele oferite au generat schimbări semnificative în rândul elevilor – un moment remarcabil a survenit în timpul unei excursii către Casa Băniei, când unul dintre ei a întrebat ce este un muzeu, crezând că astfel de locuri cu tablouri există la televizor. Această experiență l-a motivat să-și propună să nu mai absenteze de la școală și să-și îmbunătățească performanțele școlare, precum și în promovarea onorabilă a examenului de Evaluare Națională.

Implicarea școlii din Didești demonstrează atenție la nevoile specifice ale comunității și reușește să ofere elevilor experiențe care îi inspiră, educă și transformă în mod tangibil.

Școala Gimnazială din satul Găvojdia, Timiș, a reușit să reducă abandonul școlar și să crească prezența la Evaluarea Națională.

70 de elevi de la Școala Gimnazială Găvojdia din Timiș au avut parte de activități extrașcolare pentru stimularea creativității și a gândirii critice, activități remediale pentru materiile de bază, precum limba și literatura română și matematică, și activități de consolidare a colectivului școlar, datorită Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar.

 

Toate aceste eforturi au dus la creșterea implicării în viața academică, reducerea abandonului școlar și creșterea prezenței la Evaluarea Națională. Aceste schimbări au fost posibile datorită eforturilor depuse în lucrul strâns cu elevii pentru identificarea nevoilor lor reale, adaptarea metodelor de predare și elaborarea unor planuri de sprijin personalizate. Ascultarea și prioritizarea nevoilor elevilor sunt fundamentale pentru a le oferi speranța și sprijinul de care au nevoie.

Școala din Sânnicolau Mare (Timiș) a reușit să creeze un mediu în care fiecare copil să poată învăța, crește și excela, în propriul sau ritm!

Prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, Școala Gimnazială Nr. 1 „Theodor Bucurescu” din Sânnicolau Mare, Timiș, a desfășurat ore de învățare remedială, ateliere de dezvoltare personală și interpersonală și, poate cea mai valoroasă inițiativă, Școala de Vară. 


Aceasta a creat o oportunitate unică pentru elevi și profesori de a se apropia și de a dezvolta competențe într-un mediu relaxat, fără presiunea notelor sau a temelor. Aproape toți elevii de gimnaziu au beneficiat de cel puțin una dintre aceste activități, iar rezultatele sunt vizibile: elevii au participat cu bucurie și entuziasm, descoperind că fiecare dintre ei are talente valoroase de oferit, contribuind astfel la crearea unei atmosfere pozitive și incluzive în școală.


Acesta este doar unul dintre numeroasele cazuri în care elevii au cunoscut o apropiere semnificativă față de școală și față de profesori în urma proiectului PNRAS. Suntem recunoscători pentru rezultatele obținute și, totodată, hotărâți să continuăm să creăm un mediu în care fiecare copil să poată învăța, crește și excela, în propriul său ritm.

Școala Gimnazială din Budești, Maramureș: locul unde imposibilul devine posibil

Cei aproape 700.000 de lei atrași prin PNRAS la Budești s-au transformat, prin implicarea echipei de proiect, în activități remediale și programe educaționale, excursii tematice, laptopuri sau imprimante pentru copiii în risc de abandon școlar sau părăsire timpurie a școlii.

Rezultatele obținute sunt remarcabile: pentru prima dată, toți elevii de clasa a VIII-a ai școlii și-au îmbunătățit rezultatele pe parcursul anului școlar și au participat cu succes la Evaluarea Națională. Activitățile din cadrul programului „Școală după școală”, orele remediale la română, matematică sau biologie, precum și asistența la teme au avut și ele impact asupra prezenței și performanțelor școlare.

Implicarea tuturor – elevi, părinți, cadre didactice – demonstrează că acțiunile mici de zi cu zi pot genera schimbări mari și un viitor cu mult mai multe oportunități.

Granturile PNRAS reprezintă o șansă unică de dezvoltare a unei școli, în special a uneia de tipul celei din care facem parte, situată la limita județului, într-o zonă defavorizată, cu multe probleme sociale și economice. Chiar dacă este un proiect dificil, bucuria din ochii elevilor atunci când au primit echipamentele sportive, când primesc pachetele de hrană, când utilizează tablele interactive, când se gândesc că vor merge cu toții în tabără face ca totul să devină mai puțin obositor și ne dă posibilitatea să privim cu speranță către viitor.”

(Dorel Constantin Popa, directorul
Școlii Gimnaziale Ciortești)

Despre încredere și inovare la Liceul Tehnologic Crucea din Constanța

Creșterea încrederii elevilor în forțele proprii și în școală, scăderea absenteismului (de la 13,5% la 7,6%), continuarea studiilor de către absolvenții clasei a VIII-a în învățământul liceal și profesional (rata de tranziție 93,33%), achiziționarea de materialele didactice moderne sunt doar câteva dintre obiectivele îndeplinite cu succes la Liceul Tehnologic Crucea.

 

Proiectele implementate prin PNRAS au avut un impact semnificativ asupra performanței școlare și comportamentului elevilor. Formarea cadrelor didactice și orele remediale oferite elevilor au consolidat încrederea acestora în abilitățile lor, iar cercurile școlare și tabăra de dezvoltare personală au stimulat creativitatea și învățarea în afara sălilor de clasă.

 

Realizările Liceului Tehnologic Crucea sunt un exemplu de bune practici în abordarea complexă a provocărilor educaționale. Accentul pus pe inovarea permanentă și sprijinul acordat fiecărui elev sunt pilonii care susțin această poveste de succes.

Excelență în educație la Școala Gimnazială Boghești, Vrancea

Școala Gimnazială Boghești din Vrancea se remarcă prin inițiativele implementate în cadrul PNRAS cu scopul de a crea un mediu educațional propice, pozitiv și incluziv, care oferă siguranță și deschidere.

Oamenii dedicați ai școlii și-au orientat eforturile către digitalizarea procesului educațional, prin dotarea unei săli multifuncționale cu tehnologie de vârf: echipamente audio-video, laptopuri, tablă interactivă și multe altele. De asemenea, cadrele didactice au cultivat abilitățile sociale și emoționale ale elevilor, încurajând autonomia, perseverența și abilitățile de comunicare și colaborare. Prin implicarea în activități muzicale, cluburi de lectură și pictură, creație de produse hand-made, precum și experiențe antreprenoriale și experimentale, elevii au fost încurajați să-și exploreze pasiunile și să-și dezvolte creativitatea.

Astfel, educația la Școala Gimnazială Boghești depășește sfera academică, orientându-se către pregătirea elevilor pentru un viitor de succes, investind nu doar în cunoștințe, ci și în formarea caracterului și a abilităților esențiale pentru viața de zi cu zi.

Bucurie și progres la Dudeștii Vechi, Timiș

Cu o abordare inovatoare, liceul se remarcă prin eforturile constante de a reduce absenteismul școlar și de a obține rezultate foarte bune: în mod îmbucurător, în ultimul an, absențele au înregistrat o scădere semnificativă (10%) la clasele V – VIII. Secretul succesului? Excursiile!

Excursiile organizate prin proiectul PNRAS au reprezentat un factor determinant în schimbarea percepției elevilor față de școală. Participarea la aceste activități a crescut interesul pentru școală, demonstrând că învățarea poate fi distractivă și captivantă. Copiii au descoperit locuri noi și au revenit la școală cu o perspectivă proaspătă și entuziasm pentru învățare.

Implicarea cadrelor didactice în implementarea proiectului PNRAS a fost esențială în această transformare. Folosirea „instrumentarului” MATE (Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație) a permis identificarea rapidă a elevilor aflați în risc de abandon școlar și oferirea de sprijin prompt acolo unde era nevoie.

Coroborând activitățile remediale cu nevoile individuale de învățare ale elevilor, școala a reușit să genereze și o creștere semnificativă a motivației acestora: atunci când elevii simt că fac progrese la materiile dificile și își însușesc abilități noi, devin mai implicați și mai entuziasmați să participe activ la ore.

Școala depune eforturi concrete pentru a construi o comunitate educațională în care fiecare elev simte susținerea, încurajarea și motivația necesare pentru a-și descoperi și exploata în întregime potențialul!

Elevii Școlii Gimnaziale din satul Coșteiu (Timiș) învață acum în săli de clasă dotate cu echipamente digitale moderne.

Tabla pe care scrie acest elev reflectă o transformare profundă în învățământul românesc. Pentru comunitățile cu provocări socioeconomice, dotarea sălilor de clasă și excursiile inedite sunt o sursă de inspirație și motivație pentru elevi să învețe, în fiecare zi, cu mai multă bucurie și încredere în propriile forțe. În satul Coșteiu din județul Timiș, părinții elevilor sunt mai încrezători în viitorul copiilor lor. De exemplu, una dintre familii ne-a mărturisit că a fost foarte recunoscătoare când copilul lor a participat în excursia de două zile prin țară – ei nefiind niciodată plecați într-o excursie sau în concediu.

Proiectul „Educația e șansa ta!” din cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, finanțat prin PNRR, le-a oferit elevilor șansa de învăța într-un mediu plăcut, dotat cu mobilier și echipamente digitale de ultimă generație, de a-și îmbunătăți rezultatele școlare și de a participa la mult mai multe activități extrașcolare: excursii, ateliere tematice, precum și la întâlniri cu consilierul școlar etc. Felicităm profesorii implicați în acest proiect, părinții care au fost mereu alături de ei și, desigur, pe elevi pentru determinarea și pasiunea cu care și-au urmărit visurile!

Activități extrașcolare și echipamente digitale pentru Școala Gimnazială din satul Birda, Timiș

Investițiile în educație înseamnă investiții în viitor. 43 de elevi ai Școlii Gimnaziale Birda din Timiș au beneficiat, datorită Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, de activități remediale, de consiliere, de dezvoltare personală, de prevenire și de combatere a bullyingului și a violenței școlare, de activități sportive și de voluntariat. Mai mult de atât, școala a fost dotată cu tablă interactivă, televizor smart și alte echipamente digitale care au ajutat copiii să fie nu doar mai receptivi, ci și mai curioși în timpul lecțiilor.

Activități inovative și performante școlare la Liceul Tehnologic „Traian Vuia" din Tăuții-Măgherăuș (Maramureș).

Pentru 174 de elevi de gimnaziu de la Liceul Tehnologic „Traian Vuia” din Tăuții-Măgherăuș, Maramureș, Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar a reprezentat activități de sprijin suplimentar la unele discipline, masă caldă, cluburi inovative, excursii, ateliere, activități de prevenire a bullyingului, laptopuri, table inteligente, ochelari VR, imprimante 3D și nu numai.


Câteva rezultate: scăderea ratei de absenteism și abandon școlar, îmbunătățirea performanțelor școlare, creșterea procentului absolvenților care participă la examenul național. Acest liceu este doar unul dintre exemplele de cum investițiile strategice în educație pot transforma viitorul copiilor noștri. Proiectul continuă să transforme experiența educațională a elevilor, pregătindu-i pentru un viitor plin de oportunități.

Un spațiu de învățare modern pentru elevii de la Liceul Teoretic „Alexandru Mocioni” din Ciacova (Timiș)

Transformări de impact la Liceul Teoretic „Alexandru Mocioni” din Ciacova datorită fondurilor europene câștigate prin Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar!

 

Activitățile cele mai valoroase pentru acest liceu au fost digitalizarea și echiparea sălilor de clasă. Asta înseamnă elevi mai implicați în activități, datorită utilizării echipamentelor digitale și, în același timp, mai motivați să învețe mai mult și mai dornici să vină la școală!

 

Felicitări cadrelor didactice și întregii comunități școlare! Prin eforturi comune și utilizarea eficientă a resurselor, putem combate abandonul școlar.